*Uppdaterad 2017-04-23 -> Nyheter

  • 1

    Omgivningar

Trafik på Bråviken 1880-1948


1880-1948 har Kopparbo reguljär trafik

Under 1870-talet kom det båtar som angjorde orter utefter Bråviken. Den första riktiga skärgårdsångaren döptes till "Bråviken" och började 1877 gå mellan Norrköping och Nävekvarn. På vägen sick-sackade den över Bråviken och angjorde så smångom även Kopparbo. Man hade gott kök ombord och många matdyrkande herrar tog sig vackra sommardagar en sjötur runt Bråviken.

Från 1902 fördubblades flottan med "Kolmården". Båtarna anlöpte Esterön, Djurö kvarn och Sandviken samt Marmorbruket. Därefter tvärs över Bråviken förbi Svinstaskär till Järstad och vidare förbi Algersunds lysboj, fram till det som nu är allmänna badbryggan i Kopparbo. Det hände också att båten angjorde Fridhems brygga. Den gick sedan vidare till Skvättan, Timmergata och Säter. Sedan kunde man fortsätta till Nävekvarn.

1890 började dessutom ångfartyget "Blenda" trafikera Kopparbo. De första åren gick resan till Kopparbo brygga men mellan 1894 och 1901 utökades färden även till Fridhems brygga.

Kring 1910 kunde man ta morgonbåten 07.15 från Kopparbo och med eftermiddagsturen vara tillbaka antingen 15.50 eller 19.15. Varje resa tog ca 1 tim 40 min.

Båtarna låg på rad utanför Grand hotell i Norrköping. Kajen såg ut som en auktionsgård när sommargästerna skulle flytta ut. De ofta stora familjerna hade med sig stolar, bord, sängar, växter, väldiga packlårar, metspön, håvar m.m.


GHotellNorrk
"Bråviken" och "Kolmården" framför Grand Hotell i Norrköping, ca 1910


I övrigt fraktade man strömming till Norrköping samt sommargäster till och från jobbet i Norrköping. Några sommargäster åkte varje dag men de flesta veckopendlade.

Fram till 1928 gick turerna regelbundet men då började landsvägstrafiken konkurrera om passagerare och laster. Redan 1926 hade trafiken till Stockholm upphört.

1930 gick bolaget omkull men en av kaptenerna, Jacob Malm fortsatte på egen hand med båten "Barbro" och såg till att sommargästerna längs kusten kunde resa till och från Norrköping. 1948 var även denna båttrafik slut.

Därefter måste man åka landsvägen till Norrköping vilket inte alls vara lika bekvämt. Se några bilder på bussarna.

Under Djurparkens första år återupptogs viss reguljär båttrafik. Men därefter har det endast funnits rundtursbåtar som med stoj och glam, räkor och vin har passerat Kopparbo.


1905c BraavikenHamnbron
Ångfartyget "Bråviken" passerar Hamnbron i Norrköping, ca 1905
1941 BarbroGrund
"Barbro" gick på grund utanför Näfvekvarn 1941 men kunde bärgas.

Har du material som skulle passa på hemsidan? Hur skall hemsidan förbättras? Skicka gärna ett mail till oss.                                                   Kontakta oss